Obiectivul ajutorului de stat privește sprijinirea digitalizării întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri), ceea ce ar putea contribui ulterior la creșterea competitivității, favorizând inovarea acestor întreprinderi și facilitând noi formule de lucru. Această subcomponentă va aborda una dintre principalele provocări cu care se confruntă IMM-urile: presiunea de a-și adapta modelele de afaceri la realitățile digitale.
Instrumentul de grant de până la 100.000 euro pe întreprindere va sprijini IMM-urile în adoptarea tehnologiilor digitale cum ar fi achizițiile de hardware TIC, dezvoltarea și/sau adaptarea aplicațiilor/licențelor software, inclusiv soluțiile de automatizare a proceselor robotizate și a fluxurilor tehnologice, achiziționarea de tehnologii blockchain, achiziționarea de sisteme de inteligență artificială, învățarea automată, realitatea augmentată, realitatea virtuală, achiziționarea unui site de prezentare, achiziționarea de servicii de cloud și de internet al obiectelor, formarea personalului cu ajutorul echipamentelor IT, consiliere/analiză pentru identificarea soluțiilor tehnice de care au nevoie IMM-urile.
Uniunea Europeana
#NextGenerationUE
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE)
Creștere inteligentă, sustenabilă și favorabilă incluziunii, inclusiv coeziune economică, locuri de muncă, productivitate, competivitate, cercetare, dezvoltare și inovare, precum și o piață internă funcțională. cu întreprinderi mici și mijlocii (IMM-uri) puternice
C9 Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare si inovare
I3 Scheme de ajutor pentru secotorul privat
Schemă de minimis și schemă de ajutor de stat în contextul digitalizării IMM-urilor
Competitiv
Cu depunere la termen (o singura cerere de finanțare).
Întreprinderi, societăți reglementate de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care se încadrează în categoria de IMM și au sediul social în România.
< 100.000 Euro
Închis
15 februarie 2023
30 iunie 2023
Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență stabilește ca obiectiv obligatoriu ca cel puțin 20% din alocarea totală a planului să contribuie la tranziția digitală sau la provocările digitale. Strategia Națională privind Agenda Digitală pentru România (SNADNR) a contribuit la asigurarea coerenței și la consolidarea sinergiilor între acțiuni și investiții în diferite domenii ale economiei digitale. Cu toate acestea, efectele implementării SNADNR sunt minime.
Digitalizarea are un impact profund și generalizat asupra tuturor aspectelor societății și ale economiei: producția, distribuția, consumul, muncă și timpul liber. IMM-urile sunt supuse unei presiuni din ce în ce mai mari, în vederea adaptării în consecință a modelelor proprii de afaceri și a adoptării tehnologiilor digitale necesare, astfel încât clienții să le considere în continuare competitive și atractive. În acest context, Uniunea Europeană a Artizanatului și a Întreprinderilor Mici și Mijlocii (UEAPME) a definit digitalizarea drept cea mai mare provocare pentru majoritatea IMM-urilor europene .
Digitalizarea are multiple beneficii. IMM-urile își pot crește competitivitatea prin raționalizarea și accelerarea proceselor din etapa de concepere până în etapa de livrare, pot să își extindă accesul pe piață și integrarea lanțului valoric prin intermediul platformelor digitale și pot să îmbunătățească relațiile cu clienții utilizând platformele de comunicare socială și serviciile digitale pentru clienți. În plus, digitalizarea poate permite IMM-urilor să inoveze, oferind noi produse sau servicii digitale sau lărgindu-și gama existentă de servicii cu servicii digitale suplimentare.
Digitalizarea duce la apariția unor noi modele de organizare a muncii în cadrul IMM-urilor. Adoptarea unor modalități de lucru inovatoare, care să implice într-o anumită măsură munca de la distanță și care să ofere o autonomie mai mare angajaților prin crearea unui echilibru mai bun între viața profesională și cea privată, poate răspunde nevoilor managerilor și angajaților, adesea obligați, în cazul întreprinderilor mai mici, să își asume numeroase roluri. Pe de altă parte, ea poate duce la noi forme de instabilitate și de alienare, care implică riscul subminării satisfacției angajaților și a mediilor de lucru din cadrul IMM-urilor.
De asemenea, există o serie de provocări asociate cu digitalizarea. IMM-urile se confruntă cu incertitudini în ce privește rentabilitatea investițiilor în digitalizarea proceselor de afaceri, deoarece clienții nu sunt neapărat dispuși să plătească un preț mai mare pentru bunuri și servicii. În același timp, ele se confruntă cu o concurență mai mare în materie de prețuri, în cadrul unor piețe tot mai digitale și mai globalizate.
Costurile de oportunitate ale lipsei digitalizării vor crește pentru IMM-uri, deoarece modelele de afaceri digitale devin un standard, nemaifiind doar o sursă de avantaj concurențial. IMM-urile care aleg să își amâne transformarea digitală ar putea să se găsească în situația de a fi obligate să adopte oricum unele tehnologii digitale și încă fără o pregătire adecvată, deoarece tranzacțiile cu partenerii de afaceri, administrația publică și clienții devin tot mai digitalizate. IMM-urile care nu se adaptează la așteptările consumatorilor, aflate în continuă evoluție, vor fi marginalizate treptat de concurenții cu o vizibilitate mai mare și cu o prezență online mai activă. Această tendință se va accentua pe măsură ce crește numărul „nativilor erei digitale” în rândul consumatorilor.
Toate investițiile vor fi conforme cu criteriile de selecție ale următoarele câmpuri de intervenție prezentate în anexa VII la Regulamentul (UE) 2021/241: 010 (alocare de 315 milioane EUR), 012 (alocare de 35 de milioane EUR).
Implementarea investiției va fi finalizată până la 30 iunie 2025.
Valoarea totală alocată pentru ajutorul de minimis care va fi acordat în cadrul prezentei investiții, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 347,50 milioane euro.
Valoarea ajutorului de minimis în euro se calculează în lei la cursul de schimb InforEuro valabil la data semnării contractului de finanțare, și reprezintă 90% din totalul cheltuielilor eligibile pentru întreprindere mică și întreprindere mijlocie. Restul de 10% reprezintă cofinanțare ce trebuie asigurată din surse proprii, ce exclud ajutoare de stat sau ajutoare de minimis, de către beneficiar.
Valoarea ajutorului de minimis în euro se calculează în lei la cursul de schimb InforEuro valabil la data semnării contractului de finanțare, și reprezintă 100% din totalul cheltuielilor eligibile pentru microîntreprindere.
În afara acestei valori, orice altă cheltuială constituie cheltuială neeligibilă ce va fi suportată de beneficiar.
Valoarea maximă a ajutorului de minimis este cuprinsă între:
Prevederile prezentei măsuri de finanțare se aplică întreprinderilor, societăți reglementate de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care se încadrează în categoria de IMM și au sediul social în România.
Activitatea pentru care se solicită finanțare trebuie să fie aferentă unui cod CAEN autorizat la data de 31 decembrie 2021. Proiectul se poate implementa în una sau mai multe locații de implementare, aflate în aceeași regiune de dezvoltare. În etapa de contractare beneficiarii vor face dovada autorizării codului CAEN la locația de implementare. O întreprindere poate depune un singur proiect, în cadrul acestui apel.
Pentru informatii complete acceseaza sectiunea Cheltuieli eligibile
Solicitanții eligibili trebuie să îndeplinescă cumulativ următoarele condiții:
a) au calitatea de întreprinderi mici, mijlocii sau microîntreprinderi (IMM-uri). Calitatea trebuie să existe atât la data depunerii aplicației de proiect, cât și la data semnării contractului de finanțare;
b) sunt înființate cel târziu la data de 31.12.2021;
c) nu au avut activitatea întreruptă/suspendată în anul 2022;
d) au înregistrat profit din exploatare (>0) în anul 2022;
e) se angajează să suporte din resurse proprii cofinanțarea prevăzută în condițiile prezentului ghid;
f) nu desfășoară activități cu produse cu caracter erotic sau obscen, activități din domeniul jocurilor de noroc, precum și cele care contravin ordinii publice și/sau prevederilor legale în vigoare;
g) nu dețin pagini web care conțin acte sau materiale cu caracter obscen, definite conform Legii 196/2003, republicată cu modificările și completările ulterioare
h) nu intră în categoria de „întreprinderi aflate în dificultate”, în anul 2022, așa cum acestea sunt definite în cuprinsul prezentului ghid;
i) nu se află în stare de faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activității sau nu se află în situații similare în urma unei
proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale;
j) nu fac obiectul unui ordin de recuperare, în urma unei decizii privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal și/sau incompatibil cu piața comună.
k) nu au legătură cu industria de tutun (producție, distribuție, prelucrare și comerț);
l) nu prevăd clonarea în scopuri reproductive; nu desfășoară activități destinate modificării patrimoniului genetic al ființei umane care ar putea face astfel de schimbări ereditare, activități de creare a embrionilor umani exclusiv în scopul cercetării sau în scopul obținerii de celule stem, inclusiv de către mijloace de transfer nuclear de celule somatice;
m) nu desfășoară activități de jocuri de noroc (producție, construcție, distribuție, prelucrare, comerț sau software conex);
n) nu desfășoară comerț sexual;
o) nu implică animale vii în scopuri experimentale și științifice în măsura în care respectarea „Convenției Consiliului Europei pentru protecția animalelor vertebrate utilizat în scopuri experimentale și în alte scopuri științifice ”nu poate fi garantată;
p) nu desfășoară activități de dezvoltare imobiliară sau financiare, cum ar fi achiziționarea sau tranzacționarea cu instrumente financiare.
q) nu desfășoare activități legate de exploatare/extracție, prelucrare, distribuție, depozitare sau arderea combustibililor fosili solizi și a petrolului, precum și investiții legate de extracția gazelor.
r) solicită ajutor de minimis a cărui valoare se încadrează în limitele prevăzute în prezentul ghid.
s) se angajează ca la finalul implementării proiectului să atingă minim 6 dintre criteriile de intensitate digitală, conform Indicelui economiei și societății digitale (DESI), respectiv să devină o întreprindere:
i. în care mai mult de 50% dintre persoanele angajate folosesc computere cu acces la internet în scopuri de afaceri (cate un user diferit pentru fiecare angajat care utilizează computerul);
ii. care utilizează un pachet software ERP pentru a partaja informații între diferite zone funcționale comerciale;
iii. care deține viteză maximă de download contractată a celei mai rapide conexiuni de internet la linie fixă de cel puțin 30 Mb/s;
iv. în care vânzările on-line au reprezentat mai mult de 1% din cifra de afaceri totală și vânzările web către consumatori privați (B2C) mai mult de 10% din vânzările web (raportat la perioada de depunere a proiectului);
v. utilizează IoT;
vi. utilizează cel puțin o rețea socială (întreprinderile care folosesc rețelele sunt considerate cele care au un profil de utilizator, un cont sau o licență de utilizator în funcție de cerințele și tipul de social media; întreprinderile care plătesc exclusiv pentru postarea de reclame (anunțuri banner) fie direct către proprietarul rețelei sociale (de exemplu, Facebook, Twitter etc.), fie indirect prin intermediul întreprinderilor care oferă servicii online pentru postarea automată a mesajelor publicitare pe rețelele sociale (de exemplu, SoKule etc.) sunt excluse pentru acest criteriu);
vii. utilizează CRM;
viii. cumpără servicii cloud computing sofisticate sau intermediare (este un model care permite oricând, convenabil și/sau la cerere acces prin rețea la un grup partajat de resurse de calcul configurabile – de ex. rețele, servere, stocare, aplicații și servicii – care pot fi rapid furnizate și lansate cu un efort minim de management sau cu o interacțiune minimă de la un furnizor de servicii. Există trei modele de servicii de servicii de cloud computing: Software ca serviciu (SaaS), Platformă ca serviciu (PaaS) și Infrastructură ca un serviciu (IaaS));
ix. utilizează tehnologia de AI;
x. cumpără servicii de cloud computing utilizate pe internet;
xi. realizează vânzări prin comerț electronic de cel puțin 1% din total vânzări (în vânzările de bunuri sau servicii prin comerț electronic, comanda este plasată prin site-uri web, aplicații sau mesaje de tip EDI1 prin metode special concepute pentru a primi comenzi. Plata se poate face online sau offline. Comerțul electronic nu include comenzile scrise prin e-mail);
xii. utilizează două sau mai multe rețele sociale.
t) La data semnării contractului de finanțare solicitantul de finanțare nu are obligaţii de plată nete neachitate în termen către bugetul de stat și respectiv bugetul local în ultimul an calendaristic și nu are fapte înscrise în cazierul fiscal.
Beneficiarii vor prezenta la ultima Cerere de transfer un Raportul tehnic IT întocmit de un auditor independent/ entitate care are ca domeniu principal de activitate consultanță în tehnologia informației și care va certifica faptul că implementarea proiectului a condus la îndeplinirea criteriilor DESI asumate prin proiect.
În cazul în care Raportul tehnic IT nu va certifica faptul că au fost îndeplinite minim 6 criterii DESI, în urma implementării proiectului de digitalizare, cererea de transfer nu va fi acceptată la plată.
Activitățile/acțiunile eligibile a fi finanțate prin intermediul Investiției sunt activități specifice care au ca scop digitalizarea IMM-urilor prin utilizarea tehnologiei informației.
Activitățile eligibile care fac obiectul prezentului apel vor fi finanțate numai dacă au fost inițiate după semnarea contractului de finanțare. Excepție fac activitățile aferente achiziționării de serviciilor de consultanță, inclusiv consultanță IT pentru elaborarea proiectului.
În cazul în care valoarea proiectului este mai mare decât valoarea eligibilă, cheltuielile sunt suportate de beneficiar
Prin intermediul acestei operaţiuni vor fi sprijinite activități/acțiuni specifice care să sprijinite IMM-urile în adoptarea tehnologiilor digitale precum:
Cheltuielile sunt eligibile dacă îndeplinesc următoarele condiții cumulative:
Atenție! Activele necorporale sunt eligibile pentru calculul costurilor de investiții dacă îndeplinesc următoarele condiții:
Achiziția activelor fixe necorporale, pentru a fi folosite în cadrul proiectului, se face pe bază de:
Valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile, în cazul în care nu sunt cheltuieli deductibile, este suportată din bugetul de stat (art. 13, alin. b) din OUG nr. 124/2021).
Cererile de finanţare se transmit obligatoriu prin platforma pentru depunerea proiectelor de investiții finanțate în cadrul Planului Național de Redresare și Rezilență. Platforma poate fi accesată la următorul link: https://proiecte.pnrr.gov.ro.
Ulterior depunerii, cererile de finanțare vor intra într-un sistem competitiv de verificare şi contractare, cu condiţia întrunirii criteriilor de conformitate administrativă și eligibilitate, respectiv, încadrării în valoarea alocată.
Procesul de evaluare și selectie constă în parcurgerea următoarelor etape:
– etapa de verificare a conformității administrative și a eligibilității solicitantului și a proiectului;
– etapa de evaluare tehnică și financiară a propunerii de proiect;
– etapa de selecție a propunerilor de proiect care vor beneficia de sprijin financiar nerambursabil, în conformitate cu procedura de evaluare și selecție.
Etapa de verificare a conformității administrative și a eligibilității (CAE)
După depunerea cererii de finanţare, se va analiza și verifica respectarea criteriilor de conformitate administrativă și de eligibilitate.
Verificarea conformităţii administrative şi a eligibilităţii va urmări în principal, existenţa informațiilor în secţiunile din cererea de finanţare şi a anexelor, valabilitatea documentelor, precum şi respectarea criteriilor de eligibilitate (cele ce trebuie îndeplinite obligatoriu în această etapă).
Etapa de evaluare tehnică și financiară a propunerii de proiect (ETF)
Evaluarea criteriilor se va realiza conform grilei de evaluare tehnică și financiară care se regăsește în ghid.
Se vor finanța propunerile de proiecte care au obținut un punctaj total ≥ 50 de puncte, în limita bugetului alocat.
Cererile de finanțare se vor selecta la finanțare în funcție de ordinea punctajului descrescător obținut pe baza criteriilor de punctare prezentate mai jos. Toate cererile de finanțare care au obținut punctaj necesar pentru a fi selectate vor face obiectul verificării suplimentare pentru a valida atât punctajele obținute ca urmare a aplicării criteriilor de selecție cât și pentru validarea criteriilor de eligibilitate stabilite pentru solicitanți potrivit ghidului solicitantului.
Etapa de selecție a proiectelor
Proiectele de investiții sunt selectate la finanțare în ordinea descrescătoare a punctajelor și în limita bugetului aprobat .
La punctaje egale, departajarea se va face în funcție de rentabilitatea activității operaționale în exercițiul financiar 2022. Rata rentabilității activității operaționale este calculată cu 4 zecimale, prin aproximare clasică, matematică.
Acordarea finanțării se face pe criterii competitive și de selecție pentru proiectele care întrunesc un punctaj de minim 50 de puncte, în limita bugetului disponibil.
Proiectele care întrunesc un punctaj sub 50 de puncte nu sunt admise la finanțare.
Proiectele admise în urma evaluării tehnice și financiare, dar neselectate pentru finanțare se vor constitui în lista de rezervă.
Contractarea proiectelor
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene va întocmi documentațiile de contractare pentru proiectele care au fost acceptate în urma verificării, precum și în urma finalizării contestațiilor depuse, cu respectarea condiției de încadrare în bugetul alocat apelului de proiecte.
În vederea demarării etapei contractuale se va transmite solicitantului o scrisoare
Perioada de implementare a proiectului este de 12 luni, poate fi prelungită în situații justificate cu maximum 6 luni, fără a depăși data de 30 iunie 2025.
Beneficiarii au obligația să demonstreze în toate etapele de implementare a proiectului, modul în care sunt respectate obiectivelor asumate cu privire la intervențiile în domeniul digital, respectiv investitia contribuie în proportie de 100% la tranzitia digitală în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2021/241 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență.
Raportare și monitorizare
Beneficiarul va transmite, rapoarte privind progresul tehnic și financiar al investiției ce face obiectul prezentului Contract.
În procesul de monitorizare se verifică dacă datele raportului de progres al proiectului sunt reale, că proiectul se implementează în conformitate cu prevederile contractuale și respectă prevederile legislației naționale și europene. De asemenea, se verifică rezultatele raportate și se urmărește evoluția în timp a indicatorilor stabiliți prin contractul de finanțare.
Totodată, prin Raportul de progres se va asigura și colectarea datelor privind beneficiarul real al fondurilor, în conformitate cu art. 22 alin. (2) lit. (d) din Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021.
Rapoartele de progres transmise de către beneficiari vor conține informații privind stadiul implementării proiectului, modul de desfășurare a activităților prevăzute în cererea de finanțare, atestarea modul de respectarea al principiului de a nu prejudicia în mod semnificativ obiectivele de mediu în înțelesul articolului 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 (principiul de
«a nu prejudicia în mod semnificativ»), conform declarațiilor atașate la cererea de finanțare.
ARTICOLE SIMILARE
Folosim cookie-uri pentru a vă oferi cea mai bună experiență posibilă cu safirconsulting.ro. Unele sunt esențiale pentru ca acest site să funcționeze; altele ne ajută să înțelegem cum utilizați site-ul, astfel încât să îl putem îmbunătăți. De asemenea, putem folosi cookie-uri în scopuri de direcționare. Faceți clic pe „Accept toate cookie-urile” pentru a proceda așa cum este specificat, „Refuzați cookie-urile opționale” pentru a accepta numai cookie-urile esențiale sau faceți clic pe „Gestionați preferințele mele” pentru a alege ce tipuri de cookie-uri veți accepta. Notificare privind cookie-urile